Ближи се упис будућих првака и можда се код неких родитеља јавља блага трема и роје се бројна питања: Како и коју школу одабрати? Коју учитељицу? Да ли да вам дете крене раније у школу? Како ће моје дете урадити тест? Хоће ли се снаћи? Да ли и како да га спремам, како за сам тест, тако и за школу?… Помало се бринете, помало сте срећни, јер то је једна лепа, велика промена и важан корак у одрастању. Ваше дете сазрева, осамостаљује се, постаће ђак, имати обавезе. Многе ствари ће бити лакше ако сте му поступно помагали у осамостаљивању и ако је ишло редовно у вртић. Но, то не значи да му ваша помоћ више неће бити потребна.

Дете ће добро напредовати у школи и лепо ће се осећати у друштву својих вршњака ако је код њега, пре свега, формиран позитиван однос према школи, обавезама које га чекају, учитељу, другарима.

Шта можете учинити у вези са припремом детета за полазак у школу?

  • Разговарајте са дететом о томе шта га чека у школи (нови другари, седење у клупи, пажљиво слушање учитеља или учитељице, поштовање правила на часу и у игри, обавезе које мора да испуњава, али и пуно лепих и нових искустава и знања…).
  • Развијајте позитивне ставове детета према школи и учитељу/учитељици – не плашите дете школом нити учитељем/учитељицом. Само ако учење и школу представите као нешто позитивно, корисно, као место на коме ће се добро осећати и стицати нова искуства и знања, дете ће желети да буде на таквом месту.
  • Развијајте хигијенске навике (да иде само у тоалет, да опере руке пре и после тоалета и пре и после јела…).
  • Подстичите самосталност (да само намешта кревет, да се само обуче, везује пертле, обуче јакну, стави капу, шал, пакује књиге и сл.). Родитељ треба да помогне али не и да ради ствари уместо детета. Кад радите ствари уместо деце, јер је тако брже и лакше, она неће научити да раде оно што им је потребно, могу бити несигурни да не умеју сами (јер и нису добили прилику) и увек ће вас звати да им прискочите у помоћ.
  • Постепено прилагодите ритам спавања и оброка оном које ће дете имати када крене у школу.
  • Вежбајте графомоторику. Превише је приче у вези са овом темом, чак од неке деце чујемо да се плаше “те графомоторике” и да ће им то бити „најгори предмет у школи“. Наравно да не постоји такав предмет и да нема потребе да се плаше, а још мање да често и код куће повлаче праве, косе, кривудаве линије, цртају кружиће, троуглиће и друге облике. То је један од начина и довољно таквих задатака раде у вртићу. Код куће могу вежбати на другачији начин: везивати пертле, закопчавати дугмиће, сецкати папир, лепити и правити колаже, правити капе, лепезе, бродиће од папира и једноставне оригами фигурице, низати перле, макароне, исечене разнобојне сламке, убацивати предмете у мали отвор (нпр. новчиће у касицу, сламчица у пластишну флашицу, разврставати по боји дугмиће у различите кутије), бојити сличице у бојанци, месити тесто, пластелин, затварати разне поклопце на теглама, завртарати (кутије од цедевите, пластичне флаше са навртњем), играти се боцкалицама и слично. Значи, важно је да су ангажовани прстићи, такозвана фина моторика.
  • Што више читајте и причајте са децом – на тај начин вежбате њихове вербалне способности и проширујете речник.
  • Омогућити му услове за учење – адекватан простор, ако није могуће да то буде посебна просторија, онда је детету потребно да има свој радни сто, где ће одлагати и чувати своје ствари, а тиме ће развијати осећај одговорности.  Учењем на истом месту ће боље развијати мотивацију и навику за учењем.
  • Не оптерећујте себе ни дете тестом. Ништа на тесту неће бити са чиме се оно до сада, на неки начин, није сусретало. Уколико буде ствари на које више треба да обратите пажњу, да негујете, подстичете, усмеравате, рећи ћемо вам након тестирања.
  • Уколико вам је васпитач или стручни сраданик у вртићу скренуо пажњу да одведете дете код логопеда, учините то. Уколико на нечему у говору треба радити, најбоље време за то је у узрасту пре школе, а о томе ће вам више рећи логопед. Ми када тестирамо децу, такође скренемо  пажњу уколико има неких проблема у говору. Када родитељ послуша савет и води дете редовно код логопеда, од периода тестирања до почетка школе буду приметни позитивни разултати.
  • Уколико размишљате о томе да ваше дете пође раније у школу, дођите консултујте се са психологом.
  • Учитељицу, психолога и педагога, гледајте као сараднике који ће бити подршка и усмеравати ваше дете и вас.

Припремила педагошко-психолошка служба школе, Ковиљка Јовановић и Наташа Црнић Митрић